Informatie voor ouders / leerlingen groep 8

                 Maatwerk voor nieuwsgierigen: het zelfstandig gymnasium

"Je bent wel erg, zeg! verwijt Eva uit de 2e klas me. Jij bent echt van de vooroordelen. Gymnasiasten zijn nerds, iedereen wil alleen maar met zijn neus in de boeken en ze gaan nooit de stad in. Verder alles goed met je?"
Een dag op een zelfstandig gymnasium. Ik loop rond, volg lessen en ik praat met wie ik tegenkom. En ik heb maar een vraag: Waarin schuilt jullie kwaliteit? De school is klein, het gebouw overzichtelijk, de rector praat op de gang met haar leerlingen en ik waan mij weer op mijn middelbare school, zo'n 20 jaar geleden.

Klassiek
Toch vind ik het onderwijs hier veel moderner dan in mijn tijd. Niet zozeer met 'leerpleinen', maar wel met science, met smartboarden, met groepswerk, met veel extra's buiten het lesprogramma, met Cambridge Engels.
"En klassiek, gelukkig", vertelt de docent Latijn & Grieks. "Vertalen is moeilijk. Dus dat is leuk! Dat je echt leert nadenken, dat je werkelijk iets begrijpt van de structuur van een taal, dat je iets kunt doen, waarvoor je je behoorlijk moet inspannen. En dat met zulke mooie verhalen en teksten. Je staat in een traditie. Dat is kwaliteit ."

Resultaat en begeleiding
De rector stelt mij vooral vragen. Is het onze kwaliteit dat er zoveel leerlingen overgaan, het rendement zo hoog is? Dat de examenresultaten duidelijk beter zijn dan die op scholengemeenschappen? Of dat leerlingen zich hier thuis voelen, gaan floreren, muziek maken, toneelspelen, sporten, debatteren? Dat we ze goed in de gaten houden en begeleiden, omdat ze dat verdienen? De leerlingen vragen vaak door: 'Waarom is dat zo?'. En hun docenten gaan, met hun veel ruimere kennis, graag op die vragen in. En dat breng je samen in een veilige, inspirerende, homogene, actieve, meestal kleine school. Eigenlijk relatief eenvoudig. Er verder moet je niet overdrijven, hoor. Onze leerlingen zijn meestal net zo slim en soms net zo lui, soms net zo vervelend en meestal net zo aardig als andere kinderen.

Nieuwsgierig
Waarom voel je je hier thuis?
vraag ik de leerlingen.
Het gaat erom dat je slim mag zijn of nieuwsgierig, vindt Iskander.
Of dat je gewoon een beetje wilt werken, maar niet te veel, omdat je zo veel wilt sporten, vindt Marscha. Het gaat erom dat je leraren hebt die echt veel meer weten dan jij, meent Thomas, hoewel Eva dat vooral vermoeiend vindt.

Geen genoegen met het minimale
Als ik naar huis rijd, probeer ik de gemeenschappelijke noemer te vinden. Gymnasiasten nemen geen genoegen met het minimale: de leerlingen niet, de docenten niet en de schoolleiding ook niet. Het is een wens voor alle vormen van onderwijs: talent maximaal ontwikkelen. Nu begrijp ik waarom een nieuwsgierige vwo'er  daarvoor naar een zelfstandig gymnasium gaat.