Intergymnasiale projecten

                 

Nyenrode

Nyenrode Businessplancompetitie

Brochure Nyenrode Businessplan

Schaaktoernooi Zelfstandige Gymnasia

Murmellius Gymnasium winnaar schaaktoernooi SHZG 14-15

lees verder 

 

Orkestival

Orkestival 16 april 2015

een kleine impressie

https://www.youtube.com/watch?v=EPNpt7_OLOs 

Orkestival 19 maart 2014

Op 19 maart jl. vond opnieuw het Orkestival plaats in het Koninklijk concertgebouw in Amsterdam. Er deden 13 scholen mee.

Op de website kunt u het juryverslag van het orkestival lezen. Bovendien zijn er foto’s geplaatst.

Kritiek was er van de jury op de zaalbezetting. Eigenlijk is het zonde dat er zo weinig publiek aanwezig is, vooral ’s morgens vroeg. De jury vond dat jammer, vooral in het licht van hun oordeel: “De jury was zeer blij verrast met het niveau van musiceren, de geweldige variatie in programmering het aanstekelijke enthousiasme waarmee de werken werden uitgevoerd. We hebben ons geen moment verveeld!”

Frans toneel

Theaterproject Roberto Zucco
In het kader van het Pegasusproject, een onderwijsproject van de zelfstandige gymnasia in Nederland, werd voor de vijfde keer door leerlingen van de bovenbouw op negen verschillende scholen een theatervoorstelling in het Frans gegeven. Deze keer ging het om een stuk van Bernard- Marie Koltès: “Roberto Zucco”.

De leerlingen voerden dit meesterwerk uit de Franse literatuur op in het Frans in samenwerking met de Franse regisseur Fabrice Taponard, de Franse docent in de Franse taal en letteren Thierry Mortamais en de Franse actrice Déborah Lamy.

In november 2011 hadden de scholen al bezoek gekregen van Fabrice en Thierry om alvast het stuk in te leiden en de eerste toneeloefeningen met de leerlingen te houden.

Het verhaal is gebaseerd op een echt feit en gaat over een gevaarlijke crimineel die ontsnapt uit de gevangenis en zijn ontsnapping blijft niet onopgemerkt gezien het aantal moorden dat hij pleegt op zijn vlucht. Voor de toeschouwers is onduidelijk wat zijn motief is, wat hem drijft tot deze waanzin en of hij ooit gepakt zal worden. Toch weet hij ook mensen voor zich te winnen, zoals ‘la Gamine’ (= het meisje). Ze wil hem koste wat kost vinden, zelfs als ze hem moet aangeven bij de politie. Het publiek wordt meegetrokken in een toneelstuk over liefde en verlangen, maar ook van beklemming, onbegrip en eenzaamheid, dit alles verweven met een dosis humor en geweld. De spanning blijft tot op het eind.

Op de verschillende scholen hebben enthousiaste en gemotiveerde leerlingen de verschillende rollen uit het hoofd geleerd en deze geoefend met hun docenten. In maart zijn de Franse acteurs Fabrice en Déborah de scholen afgereisd om gedurende een hele repetitiedag de laatste puntjes op de i te zetten. Dit viel natuurlijk niet mee voor de leerlingen die heel wat aanwijzingen moesten onthouden, maar Fabrice en Déborah wisten de leerlingen boven zich uit te doen stijgen zodat er  ’s avonds een prachtige voorstelling op de planken gezet werd voor een enthousiast publiek dat de ogen uitkeek over het hoge niveau van de leerlingen die hun teksten er in rap tempo uit gooiden en daarbij ook nog eens een stukje mooi acteerwerk op de planken zetten. Iedere school heeft zo zijn eigen interpretatie aan het stuk gegeven ook met het decor en de kleding.

Het is mooi om te zien dat leerlingen dit voor elkaar krijgen in de extra uren die zij daarvoor over hebben naast al hun drukke werkzaamheden op school.

Hieronder volgen een aantal sites van scholen waar impressies te vinden zijn over dit project.