Pegasus

                 

Wilt u deelnemen aan de "Enquête vaardigheden voor docenten mens- en maatschappijvakken"? Klik hier voor de enquete.

Sinds 2005 werken de zelfstandige gymnasia samen in een onderwijsproject, genaamd Pegasus. Zowel leerlingen als docenten hebben behoefte aan een eigen gymnasiale didactiek en aan gymnasiaal leermateriaal.

Doel daarbij is dat de leerlingen actief en zelfstandig leren en vooral op hun eigen niveau onderwijs aangeboden krijgen. De ervaring leert dat bestaande lesmethodes en didactiek niet altijd genoeg uitdaging en niveau bieden. De gymnasia staan op het standpunt dat extra aandacht (in de vorm van uitdagend leermateriaal) juist ook voor de meer getalenteerde leerlingen een must is!

Pegasus kent een lange geschiedenis van werkgroepen van gymnasiumdocenten, die nieuwe methoden ontwikkelden en gymnasiale docentenontmoetingen organiseerden.

Inmiddels bestaat er sinds een paar maanden een vooralsnog besloten gymnasiale vakcommunity binnen Digischool, waar docenten van de zelfstandige gymnasia hun lesmateriaal plaatsen, informatie uitwisselen en gebruik maken van elkaars expertise.

Docenten ontmoeten elkaar in regionale vakbijeenkomsten waarbij materiaal en didactische ervaring worden uitgewisseld en waar men elkaar inspireert en op nieuwe ideeën brengt.

In 2010 heeft Pegasus een nog ambitieuzere vlucht genomen. Gezamenlijk richten de gymnasia zich op de professionalisering van hun leermiddelenbeleid en stevenen af op een digitale gymnasiale collectie van hoogwaardig, actueel leermateriaal, dat ontwikkeld en geactualiseerd wordt door gymnasiumdocenten.